Appelcake zonder toegevoegde suikers

12/07/2018 Thomas Verlinden

De docente van onze bakkersopleiding gaf ons een geheim receptje mee: appeltaart zonder toegevoegde suikers. Gezond én om van te smullen.

Appelcake zonder toegevoegde suikers
8 PERSONEN · 35 min. + 1 uur in de oven

Ingrediënten

125 g tagatesse (poeder)
1 citroen
2 appels
200 g roomboter
4 eieren
200 g zelfrijzende bloem
1 kl bakpoeder
fleur de sel

Bereiding

1 Verwarm de oven voor op 150°C. Breng 50 ml water aan de kook met 25 g tagatesse en laat het inkoken tot een lichtgele siroop. Laat afkoelen.

2 Pers de citroen, doe 2 eetlepels van het sap bij de siroop. Schil de appels, snij ze in vieren en verwijder het klokhuis. Snij elk partje enkele keren in, zodat je een waaiertje krijgt dat onderaan nog aan elkaar hangt. Leg in de citroensiroop en schep om.

3 Roer de boter romig. Voeg er de rest van de tagatesse aan toe en klop tot een luchtig mengsel. Klop vervolgens de eieren er een voor een door. Zeef de bloem met het bakpoeder en een snuifje zout boven de kom en roer door het beslag.

4 Bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier, beboter en bebloem de randen. Stort het beslag in de vorm, leg er de appelpartjes in met de ingesneden kant naar boven. Overgiet met siroop, maar houd nog wat siroop over. Bak de cake in ongeveer één uur gaar en laat afkoelen op een rooster. Als de cake te snel bruin wordt, dek je hem af met aluminiumfolie.

5 Verwarm de rest van de tagatessesiroop met wat fleur de sel en bestrijk er de afgekoelde cake mee.

Heb jij een passie voor bakken of droom je ervan om je eigen bakkerij te starten? Dan is onze thuisstudie Bakker zeker iets voor jou!

Bakken is gezond! En wel om deze redenen

Cellulite

Groene kometen

Kindervoedingsadviseur

Volg les in je eigen regio. Kom alles te weten over gezonde voeding voor je kind.

Afslankingsconsulent

Volg de opleiding Afslankingsconsulent en word een krak als Afslankingsconsulent.

Voedingsdeskundige Allround

Volg de opleiding Voedingsdeskundige en word een krak in je vak als Voedingsexpert.

Kok - Restauranthouder

Volg de opleiding Kok - Restauranthouder en word een krak in je vak als professional.

Natuurvoeding

Schrijf je in voor de opleiding Natuurvoeding en ontdek de kracht van de natuur.

Koken & Bakken

Horeca & Hospitality

Gezonde Voeding

BakkenBakkerHoe maak je een appeltaart