Apps om je productiviteit te verbeteren: social media blocks

04/03/2019 Thomas Verlinden

Naast de tijdrovende apps (meestal sociale media), bestaan er ook steeds meer apps die je productiviteit helpen verbeteren. Vandaag lijsten we specifiek diegene op die jouw sociale media, je browsers, je inbox, kortom, alles wat je zou kúnnen storen, blocken, zodat je je gericht kan focussen op dat ene project.

De meeste apps zijn simpel in hun werkwijze. Sommige, zoals Feedless, Stay Focusd, Block Website Chrome Extension & Kill News Feed Chrome Extension focussen zich op het blocken van enkel en alleen je Facebook voor een bepaalde tijd - of voor altijd - op Safari en Chrome.

AppBlock gaat iets verder en zet een (tijdelijk) punt achter het gebruik van meerdere apps, maar zal bijvoorbeeld je gespendeerde tijd op sociale media niet analyseren.

Apps die dat wél doen zijn onder andere Offtime & Moment. Wees gewaarschuwd, de resultaten over het aantal uur dat jij dagelijks op sociale media zit kan shockerend zijn... Om je concentratie nóg meer te verhogen, kan je daarom met Offtime zelfs spelletjes én sms'jes blockeren, of een soort van 'playlist' maken voor de apps die je wel of niet wil gebruiken tijdens 'werk', 'familietijd' of 'relax'. Stel tijdstippen in voor wanneer de playlists moeten ingaan en aflopen, en je bent vertrokken voor een gecontroleerd gebruik!

Moment is daarin zelfs geëvolueerd naar een meer agressieve aanpak - voor wie het nodig heeft. Voor de extreme uitstellers onder ons kan je nu instellen dat je bij uitstelgedrag een bericht krijgt dat je daar (al dan niet vriendelijk) op wijst óf een hele resem aan irritante berichten zodat je wel in actie moét schieten om het arsenaal aan *biep bieps* te doen stoppen.

Bij SelfControl & Flipd is het systeem van blocken ongeveer hetzelfde, maar daar werken ze met een blacklist. Ben jij bijvoorbeeld een heel grote fan van de website van de plaatselijke fanfare en kan je het niet laten om hen elk uur in de comments eraan te herinneren hoe geweldig jij het vond dat zij zo hoognodig tot een kot in de nacht moesten repeteren voor de aankomende carnavalstoet, terwijl de toonhoogte van hun ladders progressief steeg naarmate zij dieper in het glas keken? Dan is het misschien tijd om voor je eigen welzijn, én dat van het buurtcommité jouw favoriete fanpagina even op de zwarte lijst te plaatsen... Zo bespaar je zélf potentieel gerechtelijke vervolging wegens overlast, of op z'n minst een gênante remake in de serie 'De Buurtpolitie'. Handig toch?

Freedom en Crackbook Chrome Extension vertragen dan weer zó significant de laadtijd van je sociale media sites en je feed dat je je terug in de prehistorie waant. Initieel ben je zéér geduldig en wacht je af, maar naarmate de laadtijd langer en langer wordt, begint het ook bij jou heviger en heviger te borrelen. De uitbarsting heeft niets te maken met het einde van het dinotijdperk - denken we -, maar heeft hoogstens tot gevolg dat jij je smartphone tegen de muur smijt. Werken doen de apps in ieder geval wél!

Voor wie liever op een zachtere manier gedwongen wordt om productief te zijn, is er Focus & FocusMe. De eerste motiveert je door een subtiel zaadje van schuldgevoel te planten in de vorm van een leuke quote elke keer je een poging doet om je tijd te verspillen. Sommige mensen hebben gewoon dat extra duwtje in de rug nodig, en Focus zorgt daar maar al te graag op een originele manier voor. FocusMe laat je dan weer weten dat je zó goed bezig bent dat je wel een kleine pauze verdient! Ook leuk, als je daarna gewoon weer terug aan de slag gaat!

Moest dat toch niet zo goed lukken, installeer dan even de voorgaande apps ;)

En voor de mensen met kinderen.. want ja, ook die beginnen steeds vroeger aan die verslaving: Moment & FocusMe laten je pauzes instellen voor tijdens het eten en het maken van huiswerk, of geven je de controle om limieten voor gaming in te stellen & de websites te beperken die je kind mag bezoeken.

Maar geef vooral zelf het goede voorbeeld door niet vastgekleefd aan je eigen gsm door het leven te gaan!

Hoe word jij de beste versie van jezelf..

Schrijf met jouw talent een succesverhaal

8 inspirerende activiteiten

EHBO bij kinderen: inslikken van een gevaarlijke stof

Diversiteit in Belgische raden van bestuur: een check-up

Professional Organizer

Volg deze opleiding en word een krak in je vak als Professional Organizer.

Time Management

Schrijf je in voor de cursus Time Management en word veelzijdig Timecoach.

Time and Self-Management

Volg de opleiding Time Management en word een krak in je vak als Timecoach.

Management & Bedrijfsvoering

Persoonlijke Ontwikkeling