Haal je kinderen uit hun luie zetel!

15/05/2019

Je kent het wel, een zonnige zondagnamiddag, en jouw liefste kleine schatten liggen languit in de zetel, gekluisterd aan een of ander scherm. Hen uit de sofa krijgen is vaak een onmogelijke opdracht. Keer op keer tonen studies aan dat onze jeugd te weinig beweegt. Hoog tijd dus voor een aantal handige tips om jouw kroost te doen bewegen en sporten.

Geef zelf het goede voorbeeld

Door zelf elke dag languit op de zetel te liggen met de afstandsbediening in je hand, zal je jouw kinderen er niet van overtuigen dat bewegen gezond en noodzakelijk is. Geef dus het goede voorbeeld en laat zien dat sport en beweging wel degelijk belangrijk zijn, door zelf regelmatig te bewegen. Ga daarom op zolder op zoek naar je oude tennisraket, of neem eens wat vaker de fiets in plaats van de auto. Alle beetjes helpen om je kids te overtuigen!

Doe wat je graag doet

Laat je kind een sport kiezen die hij of zij graag doet. Er zijn talloze mogelijkheden: naast traditionele sporten zoals tennis, basketbal of voetbal, vind je ook heel wat originele alternatieven, zoals schermen, inlineskaten of rugby. Ga na wat de mogelijkheden bij jouw in de buurt zijn en maak samen met je kind een shortlist. Heel wat sportclubs bieden de mogelijkheid om eens te komen kennis maken. Zo ontdekt je kind al snel of het een bepaalde sport leuk vindt of niet.

Doe het samen

Als je zelf een stijve hark bent, is het misschien niet zo’n goed idee om je samen met je kind in te schrijven bij de lokale turnclub. Dit wil echter niet zeggen dat je niet samen met je kind kunt bewegen. Niets is immers leuker dan samen eens een balletje te trappen in de tuin of frisbeeën in het park. Of wat dacht je van een leuk fietstochtje met de hele familie?

Er mag al eens gelachen worden

Het doel is niet alleen om je kind aan het bewegen krijgen, maar ook om er voor te zorgen dat het blijft bewegen. Door teveel druk op de schouders van je kind te leggen, of de lat meteen te hoog te leggen, duikt zijn of haar motivatiepeil al snel onder nul. Dus begin niet te vitten wanneer die backhand niet meteen wil lukken, maar zorg ervoor dat je kind zich blijft amuseren. Die juiste techniek komt later wel.

De grootste supporter dat ben jij

Supporteren betekent in de eerste plaats je kind steunen bij het sporten. Ervoor zorgen dat je kind op tijd op de training aankomt is al een eerste belangrijke stap. Supporteren langs de zijlijn tijdens een wedstrijd is natuurlijk ook altijd fijn. Probeer daarbij wel een stuk van je tong te bijten. Daarmee bedoelen we: begin de scheidsrechter niet uit te schelden voor rotte vis, of te roepen naar de spelertjes. Het is tenslotte niet de finale van de Champions League. Jezelf moeien tijdens trainingen is natuurlijk ook uit den boze, laat het trainen over aan de kids en de trainer zelf. Wees dus een brave, trouwe supporter en geen op hol geslagen hooligan.

Wil je meer weten over het motiveren en coachen van kinderen en jonge sporters? Neem dan zeker eens een kijkje naar ons veelzijdig aanbod aan sportopleidingen, je vindt er alles terug van sportpsychologie, tot personal coach en trainer multimove.

Ontwikkel zelf je eigen trainingsplan!

Sta goed voorbereid aan de start van de 10 Miles met deze 5 tips!

Kies de ideale sportdrank

Last-minute studietips

Personal Coach

Volg de opleiding Personal Coach en word een krak in je vak als Personal Coach.

Kindercoach

Volg deze opleiding en word een krak in je vak als Kindercoach.

Sportpsychologie

Volg de opleiding Sportpsychologie en word een krak in je vak als Mental Coach.

Personal Trainer Expert

Volg de opleiding Personal Trainer Expert en word een krak in je vak als Personal Trainer.

Trainer Multimove

Eindelijk iets doen wat je echt leuk vindt? Kies nu voor jezelf.

Coaching

SportenBewegenSporten voor kinderenBewegen met kinderenBuitenspelenSportelenKindercoachMultimove trainerSportcoachSportlessen