Maar één euro?

04/07/2018 Thomas Verlinden

Je dacht toch niet dat fishsticks recht uit de zee komen gezwommen of dat prei aan de bomen groeit in diepgevroren stukjes? Ons vlees, onze groenten en fruit worden gemanipuleerd met pesticiden, antibiotica,… om de opbrengst zo groot mogelijk te maken en te voldoen aan de vraag van de consument. Bovendien worden ze achteraf nog volgepropt met additieven.

Je bent wat je eet. Zijn we ons echter wel voldoende bewust van dit adagio? Voedingsdeskundigen wisten al kort na de Tweede Wereldoorlog dat ons eetpatroon drastisch aan het veranderen was. Geraffineerde suiker, voeding op basis van dierlijke vetten en wit brood kenden een grote opmars. Kant-en-klare maaltijden vieren vandaag hoogtij omdat we gewoon geen tijd meer hebben om ons eigen potje te koken. Maar laat ons eerlijk zijn… je weet pas wat je eet, als je het zelf bereidt.

Er bestaat een enorm verschil tussen industrieel geraffineerde, genetisch gemanipuleerde voeding en biodynamisch voedsel. Vele initiatieven moedigen ons aan om na te denken over de oorsprong van onze voeding. Zo leert Deeleenkoe.be ons omgaan met vleesconsumptie door het dier pas te slachten wanneer het volledig verkocht is. Je kan ook de koeien bezoeken op de boerderij waar ze worden gekweekt. Een ander voorbeeld zijn de voedselcoöperatieven die pakketten samenstellen met groenten, fruit, vlees, kaas,… seizoensgebonden en uit eigen streek. Je kan ze wekelijks afhalen. Tegenwoordig beginnen veel mensen ook zelf fruit en groenten te kweken omdat ze de kilometervretende, smakeloze, in plastic verpakte waren beu zijn. Al deze verhalen bewijzen dat er een wil is om terug te keren naar eenvoud.

De cursus natuurvoeding focust op het effect dat voedingsbestanddelen hebben op onze spijsvertering en dus ook op onze geest en lichaam. Zo vormen voedselintoleranties (lactose, gluten,…) meer dan ooit een probleem en allergieën komen ook steeds vaker voor. Natuurvoeding leert je kritisch om te gaan met het eten dat je in je mond stopt.

Daarom bieden we tips en recepten aan om moderne voeding te vervangen door lekkere, gezonde maaltijden met vergeten groenten, kruiden en enkele ‘must have’-ingrediënten. Aan de hand van talloze praktijkvoorbeelden en cases ontdek je het nut en de invloed van natuurvoeding.

Boeit deze voedselproblematiek jou? Baat je een bio- of natuurwinkel uit? Of ben je een bezorgde ouder die gezonde maaltijden voor je gezin op tafel wil zetten? Schrijf je dan in voor Natuurvoeding.

Zoek je iets anders onder het thema natuur? Ontdek al onze opleidingen aan De Schoonheidsschool!

Ontdek de eeuwenoude Indische massage

Ontspannen van top tot teen

The hangover cure

Chakra's voor dummies

Beat the heat

Kindervoedingsadviseur

Volg les in je eigen regio. Kom alles te weten over gezonde voeding voor je kind.

Sportvoedingsadviseur

Praktijkgerichte opleiding met coaching van professionele topdocenten!

Voedingsdeskundige Allround

Volg de opleiding Voedingsdeskundige en word een krak in je vak als Voedingsexpert.

Natuurvoeding

Schrijf je in voor de opleiding Natuurvoeding en ontdek de kracht van de natuur.

Voedingsdeskundige Allround

Ga voor de studie Voedingsdeskundige en lanceer je carrière als Voedingsexpert.

Schoonheidszorgen

Natuur