Mindfulness op de schoolbanken

22/03/2019

Stress, spanning, angst, … ze zijn de laatste jaren een vaste waarde geworden binnen onze maatschappij. Ook jongeren krijgen steeds meer te kampen met stress op school. Taken, testen, examens, stuk voor stuk zorgen ze voor extra druk op hun schouders. Heel wat leerlingen en leerkrachten zijn daarom op zoek naar een manier om met die druk om te gaan. Dit uit zich onder meer in de toenemende interesse vanuit het onderwijs om mindfulness te integreren op de schoolbanken.

Mindfulness als keuzevak

Sinds enkele jaren organiseert de Universiteit Antwerpen een symposium over mindfulness in het onderwijs. Daar merken ze dat meer en meer scholen op zoek zijn naar een manier om hun leerlingen (en leerkrachten) te helpen ontstressen. Het Xaveriuscollege in Borgerhout geeft alvast het goede voorbeeld en maakt van mindfulness een keuzevak voor de derde graad.

De eerste reacties van de leerlingen die het vak volgen zijn erg positief: de meditatietechnieken en ademhalingsoefeningen helpen hen om rustiger te worden, ook tijdens drukke momenten, zoals toetsenweken en examens. Door bewust te letten op hun ademhaling, slagen leerlingen erin om hun angst te bedaren in stressvolle situaties. Sommige onder hen hebben zelfs hun ouders, broers en zussen overtuigd van de voordelen van mindfulness. Mindfulness is dus aan een stevige opmars bezig in Vlaanderen.

Een excuus om niets te doen?

Wie denkt dat het keuzevak mindfulness een goed excuus is om niet te hoeven te studeren, en “alleen wat te mediteren” tijdens de les, heeft het goed mis. Het vak bestaat namelijk ook uit een theoretisch onderdeel. Tijdens de theorie wordt er onder andere aandacht besteed aan de boeddhistische filosofie die aan de basis ligt van mindfulness. Ook de wetenschappelijke onderbouwing van mindfulness komt uitgebreid aan bod. Wetenschappelijk onderzoek toont immers aan dat mindfulness wel degelijk helpt om stress en angst te verminderen.

Zelf nood aan wat gemoedsrust?

Ben jij een stresskip die graag wat meer ontspannen door het leven wil gaan? Zou je graag zelf de voordelen van mindfulness ontdekken? Dan raden wij je alvast de cursus Mindfulness aan. Net zoals de leerlingen van het Xaveriuscollege maak je tijdens deze opleiding kennis met de theorie en de praktijk van mindfulness. Zo help jij jezelf en je vrienden op weg naar een sereen en stressvrij leven. Namasté!

Internationale Dag van het Onderwijs

Zo beleef jij een prachtige herfst

Docent in de kijker: Rouw- en Verliesconsulent Chantal van de Walle

Een sixpack voor iedereen: buikspieroefeningen op jouw maat

Magische beauty tricks: feit of fabel?

Kinderyoga Instructeur

Schrijf je in voor de cursus Kinderyoga Instructeur en start je eigen bedrijf.

Mindfulness Coach

Ervaren docenten dompelen je onder in de ontspannende wereld van mindfullness.

Yoga Instructeur

Volg de opleiding Yoga Instructeur en word een krak in je vak als Yogadocent.

Kinderyoga Instructeur

Schrijf je in voor de cursus Kinderyoga en word veelzijdig Yogadocent.

Mindfulness Coach

Schrijf je in voor deze cursus en word veelzijdig Mindfulness Coach.

Spiritualiteit & Energetische Therapieën

Psychologie & Therapie