Alexandra kiest voor carrière als zelfstandig zwangerschapscoach

29/10/2019 Thomas Verlinden

Alexandra Fleischer is 40 jaar en zelf mama van 3 kinderen (17j, 14j, 6j). Ze volgde onder andere de opleidingen Doula, Klinische Psychologie, Zwangerschapscoach en Nanny. Drie jaar geleden is ze afgestudeerd. Ondertussen is ze een zelfstandige doula en klinisch psychotherapeute in Antwerpen met haar eigen zaak: ‘The Antwerp Doula’.

"Mijn echtgenoot geloofde er maar weinig in, maar ik ben er toch mooi in geslaagd om mijn eigen praktijk te hebben en mijn droom waar te maken. Ik ben ook niet de enige doula in Antwerpen. Ik ben wel de enige die fulltime werkt en ben dus het hele jaar door "stand by". Dit wilt zeggen dat ik dag én nacht bereikbaar ben. Als klinisch psychotherapeute heb ik dan ook een flinke basis om mama’s te ondersteunen die het emotioneel moeilijk hebben."

Een passie

"Het 'doula' zijn is iets wat van nature in mij zit. Ik wil altijd iets voor iemand kunnen betekenen. Dat is al mijn hele leven voor mij van vitaal belang. Als ex-kankerpatiënt weet ik als geen ander hoe belangrijk emotionele ondersteuning tijdens een geboorte kan zijn en hoeveel invloed dit kan hebben op het menselijk lichaam.Sommige mama’s zien het niet zitten of weten niet zeker of ze het goed doen of het überhaupt aankunnen. Ik vind het zelf heel belangrijk dat daar een steun voor aanwezig moet zijn en dat alles in totaliteit een mooie ervaring is, ook voor de partner. Het welzijn van zowel het koppel als het pasgeboren kindje wil ik extra goed verzorgen. Ik zorg ervoor dat men de teugels niet loslaat".

"Natuurlijk ging alles niet vanzelf. Ik heb heel hard moeten werken om het 'doula concept' in Vlaanderen bekend te maken. Daarvoor moet je bereid zijn om alles op alles te zetten. Dit gaat onvermijdelijk gepaard met zware opofferingen, maar daar heb ik nog geen minuut spijt van gehad!"

Voor elke mama continue begeleiding

"Mama’s hebben allemaal baat bij de aanwezigheid van een doula tijdens de bevalling. Naast doula ben ik ook klinisch therapeute, dus ik kan en wil het onderscheid maken door mama’s gedurende het hele geboorteproces te begeleiden. Vroedvrouwen hebben niet de kans om heel het geboorteproces bij te staan, ik wil dat wel kunnen met de nadruk op het geruststellen, aanmoedigen, pijnverlichten en comfort bieden aan de aanstaande beide ouders."

Vooropleidingen

Alexandra volgde ook de opleidingen ‘Doula’, ‘Klinische Psychologie’, ‘Zwangerschapscoach’ en ‘Nanny’. "Zelf ben ik enorm tevreden over al deze opleidingen. Ik werd steeds vriendelijk onthaald. Indien ik informatie nodig had, werd deze mij meteen duidelijk uitgelegd. Bovendien kwamen er altijd enorm veel praktijkopdrachten naar boven en werden deze ook als voorbeeld aangehaald. Mijn docente had bovendien een eigen praktijk, dus dat was de ideale leerschool. Daarnaast kan ik het niet laten om mijn respect en bewondering te uiten voor vroedvrouwen, verpleegkundigen en gynaecologen. Ze ontvangen me steeds met open armen en hebben me meermaals een hart onder de riem gestoken. Het voelt ongelooflijk fijn om als team samen te werken en vooruitgang te boeken om ouders nog beter te kunnen begeleiden en ondersteunen."

Een nieuwe toekomst

"Hier ben ik dan, 7 jaar later, herboren… Het lijkt bijna onwerkelijk. 'The Antwerp Doula' is het levend bewijs dat het nooit te laat is om jullie dromen waar te maken. Waar een wil is, is een weg. In al die jaren heb ik vooral geleerd om nooit op te geven, dat perfectie niet bestaat maar dat je de lat wel steeds hoger moet leggen om klanten gelukkig te maken. Dit vraagt enigszins tijd, energie en geduld. Last but not least...Investeren doe je met gezond verstand. Go hunt your dreams!"

Word zelfstandig zwangerschapscoach

Wil jij ook graag aan de slag als zelfstandige zwangerschapscoach? Of wil je gewoon je kennis vergroten en je carrière een professionele touch geven? Neem dan gauw een kijkje tussen onze opleidingen en schrijf je vandaag nog in of download een proefhoofdstuk voor een boeiende cursus!

• Tips en tricks, voedingsadvies, etc tijdens de zwangerschap
  • De moeder aanmoedigen, steunen en geruststellen
  • Deskundige begeleiding bij de arbeid en bevalling
  • Professionele verzorging en observatie van de baby tijdens de kraamtijd