Natuurlijke cosmetica: beter voor mens én milieu

12/04/2019 Thomas Verlinden

Reguliere make-upproductjes bestaan vaak uit synthetische ingrediënten, waaronder bijvoorbeeld parabenen en minerale olie. Die bestanddelen hebben op lange termijn een negatieve impact op de gezondheid van je huid en de rest van je lichaam. Het alternatief? Natuurlijke cosmetica!

Draag zorg voor jezelf

Formaldehyde, ftalaten, aardolie, DEA, parabenen, kleurstoffen, conserveringsmiddelen,… Het zijn maar enkele van de synthetische stoffen die je vaak in make-upproducten terugvindt. Omdat je huid doordringbaar is, werken restelementen van die stoffen in op je huidlagen en op je bloedbaan. Dat heeft een negatief effect op de gezondheid omdat het de zuurtegraad en de vetbalans van de huid aantast. Gelukkig bestaat er een alternatief, waarmee je wel zorg draagt voor jezelf: cosmetica op basis van water en andere natuurlijke producten zoals planten, kruiden en bloemen. Dit soort cosmetica heeft 3 belangrijke voordelen.

1. Zeg allergieën vaarwel

Synthetische make-up zorgt bij heel wat mensen voor irritaties en allergische reacties, zeker als de productjes geparfumeerd zijn. Natuurlijke cosmetica is minder irriterend en verlaagt de kans op allergieën.

2. Zeg huidproblemen vaarwel

De minerale olie in reguliere make-up verstopt je poriën. Het is een comedogeen ingrediënt. Daar krijg je pukkeltjes, mee-eters en acné van. Natuurlijke make-up wordt daarentegen gemaakt op basis van water. Dat is gezonder voor je poriën én zorgt ervoor dat je huidproblemen voorkomt of verlicht.

3. Maquilleer met respect voor het milieu

Natuurlijke cosmetica is onschadelijk. Daarom zijn er geen dierproeven nodig. Natuurlijke cosmectica is ook biologisch afbreekbaar. Restelementen zoals parabenen komen dus niet in het milieu terecht. Kortom, natuurlijke make-upproductjes zijn goed voor mens, dier én milieu. Enkel voordelen!

cpSkillsAndSkills

• Verzorging van het gelaat volgens huidtype? Jij weet perfect hoe je dit aanpakt!
  • Etherische en plantaardige oliën, hydrolaten en cosmetische producten vakkundig gebruiken
  • Zelf verschillende soorten natuurlijke make-up produceren

Natuurlijke Cosmetica, aProfession

cpLiPracticalInfo

• Diploma
  • courseTypeH
  • 3-6 month.plural cpCourseTypeHomeDurationSuffix
  • €241

cContent

• Opbouw van de huid
  • Verschillende huidtypes en huidverandering
  • Drie pijlers van de natuurlijke cosmetica
  • Plantaardige oliën, etherische oliën en hydrolaten
  • Cosmetische producten: van gels en crèmes tot masker en lotions
  • Recepten

blogAvailable

relatedBlogs

Veilig zonnen doe je zo

Etherische oliën: een bron voor toekomstige geneesmiddelen

5 tips voor een mooie, gezonde en stralende huid

previousLabel

Veilig zonnen doe je zo

nextLabel

10 studietips voor onze studenten

relatedCourses

Natuurlijke Cosmetica

studyCategories

Schoonheidszorgen

Natuur

Nagelstyling

Make-Up

blogTags

Natuurlijke cosmeticaDroge huidVette huidHuidveranderingEtherische oliënHydrolatenPlantaardige oliënHuidverzorgingCosmeticaStoombadBody lotion

mostRead

Laat je baas je opleiding betalen!

21/02/2019

Knoopje?