Overwin stress met mindfulness

12/02/2020 Thomas Verlinden

Mindfulness is de hype van het moment, en terecht. Wie dagelijks geconfronteerd wordt met deadlines in het kader van een hectische job, kan wel wat mentale rust gebruiken. De stap naar mindfulness, een van de meest effectieve meditatietechnieken, is dan ook snel gezet. Mindfulness leert je bewust omgaan met fysieke en geestelijke situaties, en is daardoor verantwoordelijk voor het dalen van je stressniveau.

Er zijn reeds talloze onderzoeken gevoerd naar het effect van mindfulness in het algemeen, en meer specifiek op je fysieke gezondheid. Een team van de University of British Columbia en de Chemnitz University of Technology ging echter nog verder: zij bundelden de resultaten van een twintigtal onderzoeken en maakten hier een analyse van. Zij kwamen tot de verrassende ontdekking dat minstens acht verschillende zones in onze hersenen beïnvloed worden door mindfulness.

Een opmerkelijk resultaat, maar wat betekent dit concreet? Simpel: mensen die zich actief met meditatie bezig houden, hebben meer zelfcontrole en worden minder snel afgeleid. Daarnaast stelden de onderzoekers ook vast dat zij makkelijker correcte beslissingen nemen en zich hier ook aan houden.

Wil jij je graag verdiepen in deze meditatietechniek? Volg dan de cursus Mindfulness bij het Centrum voor Afstandsonderwijs. De cursus is samengesteld door een professional in het vakgebied, en biedt op overzichtelijke wijze een totaalbeeld op mindfulness als meditatievorm én levenswijze. Bekijk hier het gratis proefhoofdstuk en start vandaag nog met je cursus!

cpSkillsAndSkills

• Basistechnieken voor meditatie op jezelf en op anderen toepassen
  • Bewust en aandachtig stilstaan bij je lichaam en je leven in het nu
  • Stress, burn-out of depressie? Door mindful te leven weer jij hier perfect mee om te gaan!

Mindfulness Coach, aProfession

cpLiPracticalInfo

• Diploma
  • courseTypeH